//
you're reading...
Αναλύσεις, μεταφράσεις

Το κρατικό μονοπώλιο της πορνογραφίας

Egon_Schiele_040

Εισαγωγή

Το κείμενο που ακολουθεί τιτλοφορείται “Staatsmonopol für Pornographie” και αποτελεί ένα κείμενο της δεκαετίας του 20, του Walter Benjamin. Το κείμενο έχει ενδιαφέρον, καθώς μέσα από τον σχολιασμό του επί των ερωτικών και πορνογραφικών περιοδικών της εποχής ο Benjamin καταφέρνει να παρουσιάσει α) μια ολοκληρωμένη κοινωνική θεωρία για την γλώσσα, σε μια εποχή που αντίστοιχες θεωρίες στην Δύση δεν ήταν διαδεδομένες, και θα εμφανιστούν μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο (στην Ρωσία υπήρχε ανάλογη θεωρία των Bahtin-Volosinov ήδη από το 20′). β) Μια γενικότερη ρευστή ανθρωπολογία περί της δημιουργικότητας της ανθρώπινης φύσης εμφανίζεται στο κείμενο, όπου το “αποκλεισμένο και απωθημένο” από το ορθό σώμα, είναι ταυτόχρονα ιερό και συκγροτησιακό αυτού. Αυτά που αρνούμαστε είναι αυτά που μας συνέχουν. Αυτή η παραδοχή, θα παίξει κομβικό ρόλο τόσο στη σκέψη του Benjamin αλλά και στις συζητήσεις του ύστερα με τους Bataille και Klossowki, ειδικά επί του ερωτικού θέματος ως απώθηση. γ) Καθώς το κείμενο είναι αρκετά πρώιμο, ο Benjamin βρίσκεται εδώ στην περίοδο συμπάθειας του προς την ΕΣΣΔ, και θεωρεί ότι η μονοπώληση δραστηριοτήτων από το κράτος είναι θετικό βήμα ως αντίβαρο στην δύναμη της καπιταλιστικής αγοράς.

Το κρατικό μονοπώλιο της πορνογραφίας

(Walter Benjamin)

Πιθανότατα η Ισπανία έχει τα πιο όμορφα κιόσκια για εφημερίδες στο κόσμο. Περιδιαβαίνοντας τους δρόμους της Βαρκελώνης, σε συνεπαίρνουν αυτές οι ανεμώδεις, ανοιχτόχρωμες κατασκευές. Μάσκες χορού, κάτω από τις οποίες η νεαρή θεά της ενημέρωσης πραγματοποιεί τον προκλητικό χορό της κοιλιάς της. Πριν από μερικές εβδομάδες, το διοικητικό συμβούλιο της πόλης αφαίρεσε το πιο λαμπερό στοιχείο αυτής της μάσκας. Απαγόρευσε την πώληση των πέντε ή έξι ιδιαίτερων εκδόσεων που δεν μεταχειρίζονται την αγάπη με “…” ή με “–”, αυτόν τον οικουμενικό κώδικα Μορς που χρησιμοποιείται στην καλή λογοτεχνία για να εκπροσωπήσει την αγάπη. Όπως είναι γνωστό, αυτή η χειραφέτηση της γλώσσας που περιγράφει σεξουαλικές πράξεις από τον κώδικα Μορς, ονομάζεται «πορνογραφία». Όπως και να έχει, τα εικονογραφημένα τούτα περιοδικά δεν ξεχώριζαν σε τίποτα από άλλα όπως τα “Αναμνήσεις μιας κατασκευάστριας καπέλων”, “Μπουντουάρ και ιππασία” και “Η μεγαλύτερη φίλη της”. Το ιδιαίτερο σε αυτές τις εκδόσεις ήταν κάτι άλλο: από τη λίστα των συντακτών τους πέρασαν αξιόλογοι συγγραφείς, ακόμη και ποιητές της τάξης του Gómez de la Serna. Αδιαμφισβήτητα εκεί βρίσκεται αρκετό υλικό για σχολιασμό που θα μπορούσε να καταναλώσει με μιας το αντικείμενο του στις πιο δυνατές φλόγες της ηθικής αγανάκτησης. Αλλά αντί να κάνουμε κάτι τέτοιο, ας εξερευνήσουμε το ίδιο το αντικείμενο για μια στιγμή.

Υπό μια έννοια, τα πορνογραφικά βιβλία είναι όπως όλα τα άλλα: βασίζονται στη γραφή και τη γλώσσα. Αν η γλώσσα δεν περιείχε στο λεξιλόγιο της αυτά τα στοιχεία, τα οποία είναι έκφυλα καθ’ αυτά, τότε η πορνογραφία θα ήταν αποστερημένη από τα καλύτερα της μέσα. Από πού προέρχονται αυτές όμως οι λέξεις;

Η γλώσσα, στα διάφορα στάδια της ιστορικής της ύπαρξης, είναι ένα μεγάλο πείραμα, οργανωμένο σε τόσα πολλά εργαστήρια, όσοι άνθρωποι υπάρχουν που τη μιλούν. Πρόκειται για την ενότητα της γρήγορης και μη αμφίσημης επικοινωνίας μέσω μιας απελευθερωτικής και εκδηλωτικής μορφής έκφρασης. (Αυτό που κάνει τους ανθρώπους να αναλογιστούν τι αξίζει να πουν, εξαρτάται από τις δυνατότητες της έκφρασης, και από τους τύπους εκφράσεων που τους είναι διαθέσιμοι.) Σε αυτόν το μεγάλο πειραματισμό, η υψηλή ποίηση συγκροτεί αυτό που θα μπορούσε να νοηθεί ως βασικό εγχειρίδιο, μα η λαϊκή γλώσσα παρέχει το υλικό. Αυτός ο πειραματισμός αλλάζει διαρκώς και συνεχώς ολόκληρος ο όγκος της γνώσης θα πρέπει να αναθεωρείται σε σχέση με τα νέα του στοιχεία. Υποπροϊόντα κάθε είδους είναι αναπόφευκτα. Αυτά είναι όλα τα ιδιώματα πέρα από το συνηθισμένο, οι εκφράσεις, είτε προφορικές είτε γραπτές, που βρίσκονται σε συνεχή κυκλοφορία: Παρατσούκλια, ονόματα εταιρειών, βρισιές και φράσεις υποσχέσεων, τύποι προσευχής και πρόστυχα λόγια. Όλα αυτά είναι είτε εκπεφρασμένα είτε ανέκφραστα, ιερά, αναμείξεις της λατρευτικής γλώσσας, ξεδιάντροπα ή απορριφθέντα. Απόβλητα προϊόντα της καθημερινής χρήσης, αυτά τα ίδια στοιχεία αποκτούν μια κομβική αξία σε άλλα πλαίσια: ιδιαίτερα σε ότι αποκαλείται επιστημονική γλώσσα, καθώς αυτά τα εκπληκτικά γλωσσικά θραύσματα μπορούν να ιδωθούν ως κομμάτια του αρχικού γρανίτη[Urgranit] του γλωσσικού σώματος. Γνωρίζουμε ακριβώς πώς αυτά τα άκρα αντιστοιχούν στην πολική τους ένταση. Και θα ήταν μία από τις πιο ενδιαφέρουσες μελέτες τέτοιου τύπου, ο ρόλος των κοπρολαγνικών αστείων της μοναστηριακής γλώσσας του Μεσαίωνα.

Από την άλλη βέβαια, κάποιος μπορεί να υποστηρίξει τη θέση ότι η παραγωγή αυτών των λέξεων είναι τόσο ριζωμένη στη φύση της γλώσσας, ώστε όλες οι λέξεις οι οποίες εκπίπτουν της άμεσης επικοινωνιακής χρησιμότητας, βρίσκονται ήδη υπό μια έννοια, πάντα στα όρια της χυδαιότητας, και συνεπώς θα πρέπει να τις εξοβελίσουμε εντελώς από τη γραφή.

Αντίθετα, η κοινωνία διαθέτει αυτές τις φυσικές διαδικασίες – δεν είναι βλάσφημο να πω – και τις θέτει στη διάθεση της ζωής της γλώσσας σαν να ήταν φυσικές δυνάμεις. Όπως τα νερά των καταρρακτών Νιαγάρα κινούν τους υδροηλεκτρικούς σταθμούς, κατά τον ίδιο τρόπο η διαρκής ροή της γλώσσας προς τη βωμολοχία και λαϊκότητα[Gemeine] θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως πηγή ενέργειας για το δυναμό της δημιουργικής πράξης. Με τι εισόδημα πρέπει οι ποιητές να ζουν, είναι μια παλιά και επαίσχυντη ερώτηση που πάντα απαντάται με αμηχανία. Είτε φροντίζουν αυτοί τον εαυτό τους είτε αναλαμβάνει το κράτος μια τέτοια δραστηριότητα, το αποτέλεσμα είναι πάντα το ίδιο: να πεθαίνουν της πείνας.

Για αυτό το λόγο, απαιτούμε: ένα κρατικό μονοπώλιο για την πορνογραφία, την κοινωνικοποίηση αυτής της σημαντικής ισχύος ηλεκτρικής ενέργειας. Το κράτος θα διαχειρίζεται αυτό το μονοπώλιο και θα καθιστά αυτό το λογοτεχνικό είδος το αποκλειστικό ταμείο βιοπορισμού μιας ελίτ σημαντικών ποιητών. Ο συγγραφέας αποκτά άδεια, αντί για μια συμβολική απλά θέση, και παρέχει ένα ποσοστό στατιστικά προσδιορισμένης πορνογραφίας βάσει ζήτησης στις αρμόδιες αρχές. Δεν είναι ούτε στο συμφέρον του κοινού ούτε στου κράτους να διατηρήσει την τιμή αυτού του προϊόντος πολύ χαμηλή. Ο ποιητής θα πρέπει να παράγει σταθερά, και θα λαμβάνει για αυτό σταθερά μετρητά, κάτι που τον προστατεύει από την απρόβλεπτη αγορά που επηρεάζει το πραγματικό γράψιμο του. Η δουλειά του θα είναι πολύ καθαρότερη από ό, τι αν βρισκόταν κοντά ή μακριά, συνειδητά ή ασυνείδητα, στην υπηρεσία ενός κόμματος ή ομάδας ενδιαφερομένων. Θα είναι ανώτερος από τον ερασιτέχνη και ως ειδικός στο θέμα θα μπορούσε να αντιμετωπίσει την αφόρητη έλλειψη ποιότητας που επικρατεί σε αυτόν τον τομέα. Επίσης, όσο περισσότερο κάνει αυτή τη δουλειά, τόσο λιγότερο θα την περιφρονεί. Δεν θα είναι ο καθαριστής βρόμικων καναλιών μα αυτός που τα διανοίγει, μέσα σε μια άνετη Βαβέλ.

Συζήτηση

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Το κρατικό μονοπώλιο της πορνογραφίας

  1. Ευχαριστώ! Υπέροχο!

    Στάλθηκε από το Ταχυδρομείο Yahoo σε Android Στις Δευ, 2 Δεκ, 2019 στις 22:48, ο χρήστηςA ruthless critique against everything existing έγραψε: #yiv7630063702 a:hover {color:red;}#yiv7630063702 a {text-decoration:none;color:#0088cc;}#yiv7630063702 a.yiv7630063702primaryactionlink:link, #yiv7630063702 a.yiv7630063702primaryactionlink:visited {background-color:#2585B2;color:#fff;}#yiv7630063702 a.yiv7630063702primaryactionlink:hover, #yiv7630063702 a.yiv7630063702primaryactionlink:active {background-color:#11729E !important;color:#fff !important;}#yiv7630063702 WordPress.com | zeolas posted: «ΕισαγωγήΤο κείμενο που ακολουθεί τιτλοφορείται “Staatsmonopol für Pornographie” και αποτελεί ένα κείμενο της δεκαετίας του 20, του Walter Benjamin. Το κείμενο έχει ενδιαφέρον, καθώς μέσα από τον σχολιασμό του επί των ερωτικών και πορνογραφικών περιοδικώ» | |

    Posted by Athanasiou | 2 Δεκεμβρίου, 2019, 22:13

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρχείο

Αρέσει σε %d bloggers: